Terug
Gepubliceerd op 02/06/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 25/05/2021 - 14:00

Aanvullend verkeersreglement: zone 30 in Eppegem

Aanwezig: Veerle Geerinckx, voorzitter-burgemeester
Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Kathleen Goovaerts, Joeri Van den Brande, schepenen
Rozita Vervoort, voorzitter BCSD/schepen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tim Borteel, vierde schepen
Voorgeschiedenis
  • Tussen 2002 en 2014 werden verschillende zones 30 ingericht in Zemst, met name in de schoolomgevingen, in de Kerselarenwijk, in de Moniestraat/Prinsenstraat, rond het kerkplein van Eppegem en in de wijken FCC en Solarium.
  • Op 13 september 2018 keurt de gemeenteraad het mobiliteitsplan goed. Hierin staat opgenomen dat het uitbreiden van zone 30 in woonkernen en landelijke wegen een veilige en zelfs goedkope manier is om zowel het fijnmazig fietsroutenetwerk in de gemeente te vergroten, als de verkeersleefbaarheid voor de bewoners te verbeteren.
  • In december 2020 werden de bestaande zones 30 in de schoolomgevingen verder uitgebreid naar de omringende woonstraten binnen bebouwde kom.
Feiten/context
  • De gemeente Zemst wenst de zones 30 verder uit te breiden in deelgemeente Eppegem, met het oog op een betere verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid.
  • Hiertoe wordt een aanvullend verkeersreglement opgemaakt.
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
  • Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
  • De nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, gewijzigd bij het decreet van 9 juli 2010.
  • Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen over de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2019 in verband met de bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen in verband met het vaststellen van aanvullende reglementen op het verkeer.
Motivering
  • Het aanvullende reglement betreft gemeentewegen.
  • Fietsberaad adviseert om bij gemengd verkeer de snelheidslimiet te verlagen naar 30 km per uur.  

  • Met de Stockholm Declaration verklaren de Verenigde Naties op 19 - 20 februari 2020 wereldwijd te streven naar zone 30 in de bebouwde kom.

  • Bij 30 km/u heeft de autobestuurder een veel breder gezichtsveld en is de stopafstand veel korter Bovendien zijn de overlevingskansen van een voetganger die met 30 km/u wordt aangereden vier tot vijf keer groter dan bij een aanrijding met 50 km/u.
  • De verkeerscel van 19 februari 2020 adviseert tot het invoeren van zone 30 in woonstraten zonder kwalitatieve fietspaden.
  • De verkeerscel van 12 mei 2021 adviseert om naar aanleiding van de gewijzigde verkeerscirculatie in Eppegem versneld werk te maken van de verdere uitbreiding van de zone 30 in die deelgemeente.
Budgettaire impact
  • De prijs van de nodige verkeerstekens.
Besluit:

Artikel 1. Akkoord te gaan met het aanvullend verkeersreglement zone 30 in Eppegem.