Terug
Gepubliceerd op 17/08/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 02/08/2021 - 14:00

Aanvullend verkeersreglement Cardijnstraat: gewijzigde parkeerregeling ter hoogte van huisnummers 1 en 3

Aanwezig: Veerle Geerinckx, voorzitter-burgemeester
Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Tim Borteel, schepenen
Rozita Vervoort, voorzitter BCSD/schepen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kathleen Goovaerts, Joeri Van den Brande, schepenen
Feiten/context
  • Als gevolg van de gewijzigde verkeerscirculatie in de Cardijnstraat in Eppegem is een aangepaste parkeerregeling nodig ter hoogte van de huisnummers 1 en 3.
  • Een parkeerregeling moet worden opgenomen in een aanvullend verkeersreglement.
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
  • Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
  • De nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, gewijzigd bij het decreet van 9 juli 2010.
  • Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen over de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 24 januari 2013 houdende delegatie bevoegdheid vaststellen aanvullende reglementen op het verkeer.
  • Het algemeen politiereglement op de gemeentewegen van Zemst.
Motivering
  • Het aanvullende reglement betreft een gemeenteweg.
  • Gezien dit deel van de Cardijnstraat een doodlopende straat geworden is voor gemotoriseerd verkeer, is het aangewezen dat ter hoogte van de huisnummers 1 en 3 een parkeerverbod wordt ingesteld. Stilstaan is wel nog mogelijk. Op die manier kunnen de aangelanden gemakkelijker de straat in en uitrijden, zonder hinderlijk te zijn voor fietsers.
Budgettaire impact
  • De kostprijs van de nodige verkeerstekens.

Besluit:

Artikel 1. Het college gaat akkoord met het aanvullende verkeersreglement voor Cardijnstraat: gewijzigde parkeerregeling ter hoogte van huisnummers 1 en 3.