Terug
Gepubliceerd op 07/11/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 23/10/2023 - 14:00

Aanvullend verkeersreglement Woluwelaan: parkeer- en stilstandverbod

Aanwezig: Veerle Geerinckx, voorzitter-burgemeester
Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, schepenen
Kathleen Goovaerts, voorzitter BCSD/schepen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Voorgeschiedenis
  • De gemeenteraad keurde het gemeentelijk mobiliteitsplan goed op 13 september 2018.

Feiten/context
  • Op 7 juni 2023 vond een overleg plaats tussen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Mooimakers, Cargovil, INCOVO en vertegenwoordigers van de lokale besturen en politiezones van Grimbergen, Zemst en Vilvoorde in het kader van het projectvoorstel van AWV voor de aanpak van de sluikstortproblematiek in bedrijvenzone Cargovil. Het voorstel van AWV omvat een permanent verbod op stilstaan en parkeren aan weerszijden van de Woluwelaan tussen de Mechelsesteenweg en de J. Monnetlaan door middel van vaste verkeersborden. 
  • Het schepencollege van Vilvoorde stelt op 11 september 2023 het aanvullend reglement vast met een verbod op stilstaan en parkeren aan weerszijden van de Woluwelaan tussen de Mechelsesteenweg en de J. Monnetlaan.
  • AWV vraagt ook Zemst om goedkeuring voor dit stilstaan- en parkeerverbod op de Woluwelaan.
  • Gezien het voorliggend aanvullend verkeersreglement van toepassing is op een gewestweg, wordt het ter goedkeuring voorgelegd aan het Huis voor Verkeersveiligheid.
  • Dit kadert in het meerjarenplan 2020-2025 onder beleidsdoelstelling 8. Klant enthousiaste & daadkrachtige diensten - actieplan  8.3. Verstandig facilitair beheer - actie 8.3.2.  Efficiënt beheren van de openbare ruimte.
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
  • De Nieuwe Gemeentewet, de artikelen 119, 130 bis en 135 § 2.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemene reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
  • Het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021-2025.
  • Het Vlaams afwegingskader snelheidsregimes in de bebouwde kom, van 8 december 2021. 
  • Het Algemeen Zonaal Politiereglement van de politiezone Kastze.
  • Het mobiliteitsplan van de gemeente Zemst, goedgekeurd door de gemeenteraad 13 september 2018.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 24 januari 2019 houdende delegatie bevoegdheid vaststellen aanvullende reglementen op het verkeer.
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Vilvoorde van 11 september 2023 met de vaststelling van het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de gewestwegen - Woluwelaan (R22).
Motivering
  • Een stilstaan- en parkeerverbod op de Woluwelaan is een belangrijke eerste stap in het tegengaan van sluikstorten op deze locatie.
  • Vilvoorde en Agentschap Wegen en Verkeer verleenden een gunstig advies voor het invoeren van deze maatregel.

  • Het aanvullende reglement betreft een gewestweg.

Budgettaire impact
  • Geen
Besluit:

Artikel 1. Op de Woluwelaan van het kruispunt met de Mechelsesteenweg (N1) (kmp 22.525) tot het kruispuntmet de J. Monnetlaan (kmp 23.0) aan beide zijden van de weg geldt:

  • het stilstaan en parkeren is verboden;
  • het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid;
  • de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter;
  • het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid .

 Dit wordt gesignaleerd door:

  •  verkeersborden E3;
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa, Xd en Xb

  Art. 2. Dit aanvullende reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.