Terug
Gepubliceerd op 07/11/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 23/10/2023 - 14:00

Aanvullend verkeersreglement Vredelaan - van kruispunt met de Ketelstraat naar kruispunt met de N227 Robert Schumanlaan: eenrichtingsverkeer

Aanwezig: Veerle Geerinckx, voorzitter-burgemeester
Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, schepenen
Kathleen Goovaerts, voorzitter BCSD/schepen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Voorgeschiedenis
  • De gemeenteraad keurde het gemeentelijk mobiliteitsplan goed op 13 september 2018.

  • In 2020 werd een verkeersleefbaarheidsstudie uitgevoerd, wat geleid heeft tot de opmaak van het verkeersleefbaarheidsplan.

Feiten/context
  • Bewoners van de Dorpsstraat en ouders van schoolgaande kinderen van school De Zonnewijzer melden gevaarlijke situaties in de Dorpsstraat als gevolg van toenemende verkeersdrukte.
  • Manuele tellingen uitgevoerd tijdens de ochtendpiek in de Dorpsstraat op dinsdag 7 februari 2023 wijzen op 246 wagens in een half uur tijd, waarvan 44 wagens met bestemming school.
  • Tijdens overleg met de school, ouderraad, politie, fietsersbond en gemeente op 8 februari 2023 werd tot de conclusie gekomen dat het instellen van eenrichtingsverkeer in de Vredelaan, van het kruispunt met de Ketelstraat naar het kruispunt met de N227 Robert Schumanlaan, de voornaamste stroom van doorgaand verkeer aan het begin van de schooldag zou kunnen weren.
  • Bemande politiecontroles uitgevoerd op 22 maart 2023 ter hoogte van Dorpsstraat 17, uitgevoerd gedurende 2 uur, wezen op 532 voertuigen, waarvan 21% sneller dan de maximale snelheid van 30 km per uur rijdt.
  • Op het jaarlijks structureel overleg van 24 maart 2023 geeft Agentschap Wegen en Verkeer aan geen bezwaar te hebben tegen het invoeren van eenrichtingsverkeer.
  • De verkeerscel van 28 maart 2023 adviseerde gunstig op het invoeren van eenrichtingsverkeer.
  • De Lijn beslist op 5 oktober 2023 om lijn 682 te verleggen via de Damstraat, om het eenrichtingsverkeer in de Vredelaan veiliger te doen verlopen.
  • Het college maakte op 16 oktober 2023 een aanvullend verkeersreglement op voor N267 met afslagverbod naar Weerde centrum aan kruispunt Vredelaan. Dit wordt voor goedkeuring van het Huis van Verkeersveiligheid voorgelegd.
  • Gezien het voorliggend aanvullend verkeersreglement enkel van toepassing is op gemeentewegen, wordt het ter kennisgeving voorgelegd aan het Huis voor Verkeersveiligheid.
  • Dit kadert in het meerjarenplan 2020-2025 onder doelstelling 7.  Zemst bekeken vanuit het open ruimte perspectief - actieplan 7.3.  Slimme en gedeelde mobiliteit - actie 7.3.4.  Uitrollen circulatieplannen.
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
  • De Nieuwe Gemeentewet, de artikelen 119, 130 bis en 135 § 2.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemene reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
  • Het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021-2025.
  • Het Vlaams afwegingskader snelheidsregimes in de bebouwde kom, van 8 december 2021. 
  • Het Algemeen Zonaal Politiereglement van de politiezone Kastze.
  • Het mobiliteitsplan van de gemeente Zemst, goedgekeurd door de gemeenteraad 13 september 2018.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 24 januari 2019 houdende delegatie bevoegdheid vaststellen aanvullende reglementen op het verkeer.
Motivering
  • Om de verkeersleefbaarheid in het centrum van Weerde te verhogen, wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd in de Vredelaan in 1982 Zemst -Weerde tussen de N267 en de Ketelstraat, in richting van de Ketelstraat, met uitzondering voor fietsen, bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
  • De Verkeerscel, Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn verleenden een gunstig advies voor het invoeren van deze maatregel.

  • Het aanvullende reglement betreft enkel gemeentewegen.

Budgettaire impact
  • Voor de nodige verkeerssignalisatie zijn er kredieten op jaarbudgetrekening 8.3.2./0200-00/610310/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/0, gekoppeld aan actie Efficiënt beheren van de openbare ruimte.
Besluit:

Artikel 1. Het aanvullend verkeersreglement eenrichtingsverkeer van 18 september 2023 wordt opgeheven.

Art. 2. §1. Op de Vredelaan vanaf de N267 tot het kruispunt met de Ketelstraat in de richting van de Ketelstraat geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder; 
  • de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

§2. In de tegenovergestelde richting geldt:

  • toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
  • fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.

§3. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: 

  • C1
  • M12
  • F19
  • M18

 Art. 3. Dit aanvullende reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.