Terug
Gepubliceerd op 23/04/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 15/04/2024 - 14:00

Nieuw arbeidsreglement gemeente en OCMW Zemst: goedkeuring

Aanwezig: Veerle Geerinckx, voorzitter-burgemeester
Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, schepenen
Kathleen Goovaerts, voorzitter BCSD/schepen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Voorgeschiedenis
  • De gemeenteraad keurde zijn zitting van 22 oktober 2015 het arbeidsreglement van gemeente Zemst goed.
  • Op 20 oktober 2016 delegeerde de gemeenteraad een aantal bevoegdheden omtrent personeelsaangelegenheden aan het college van burgemeester en schepenen.
  • Van 30 januari 2024 tot 31 maart 2024 lag het ontwerp arbeidsreglement voor bij de representatieve vakorganisaties.
Feiten/context
  • Het ontwerp arbeidsreglement is voorgelegd aan de drie representatieve vakorganisaties.
  • Eén vakorganisatie bezorgt een akkoord met 1 opmerking.
  • Eén vakorganisatie heeft 1 opmerking en bezorgt nog geen protocol van akkoord.
  • Eén vakorganisatie reageert niet.
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
  • De arbeidswet van 16 maart 1971.
  • De wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.
  • De wet van 4 januari 1974 betreffende de feestdagen.
  • De wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.
  • De wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector.
  • Het koninklijk besluit van 14 april 1988 betreffende de arbeidsduur in de instellingen die geneeskundige, profylactische of hygiënische verzorging verlenen.
  • Het koninklijk besluit van 18 april 1974 tot bepaling van de algemene wijze van uitvoering van de wet van 4 januari 1974 betreffende de feestdagen.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2016 over delegatie bevoegdheden personeelsaangelegenheden aan het college.
Motivering
  • De bestaande arbeidsreglementen worden geactualiseerd omdat ze verouderd en niet meer in overeenstemming met de regelgeving zijn.
  • Het vaststellen van reglementaire teksten over personeel is een gedelegeerde bevoegdheid vanuit de gemeenteraad naar het college.
Budgettaire impact
  • Geen.
Besluit:

Artikel 1. Het college beslist het arbeidsreglement voor gemeente en OCMW Zemst goed te keuren.

Art. 2. Het arbeidsreglement treedt in werking op 1 mei 2024 en heft het arbeidsreglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 oktober 2015, op.