Terug
Gepubliceerd op 14/11/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 06/11/2023 - 14:00

Aanvullend verkeersreglement Lange Ravestraat

Aanwezig: Veerle Geerinckx, voorzitter-burgemeester
Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, schepenen
Kathleen Goovaerts, voorzitter BCSD/schepen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Voorgeschiedenis
  • De gemeenteraad keurde het gemeentelijk mobiliteitsplan goed op 13 september 2018.

Feiten/context
  • Naar aanleiding van de heraanleg van de Lange Ravestraat moet een globaal aanvullend verkeersreglement opgemaakt worden.
  • Dit kadert in het meerjarenplan 2020-2025 onder beleidsdoelstelling 8. Klant enthousiaste & daadkrachtige diensten - actieplan  8.3. Verstandig facilitair beheer - actie 8.3.2.  Efficiënt beheren van de openbare ruimte.

Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
  • De Nieuwe Gemeentewet, de artikelen 119, 130 bis en 135 § 2.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemene reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
  • Het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021-2025.
  • Het Vlaams afwegingskader snelheidsregimes in de bebouwde kom, van 8 december 2021.
  • Het Algemeen Zonaal Politiereglement van de politiezone Kastze.
  • Het mobiliteitsplan van de gemeente Zemst, goedgekeurd door de gemeenteraad 13 september 2018.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 24 januari 2019 houdende delegatie bevoegdheid vaststellen aanvullende reglementen op het verkeer.
Motivering
  • Het departement Mobiliteit en Openbare Werken doet de aanbeveling om aanvullende reglementen op te maken per straat. Dit laat de gemeente en de weggebruiker toe een duidelijk overzicht te behouden over de geldende politieverordeningen.
  • Het aanvullende reglement betreft enkel gemeentewegen.
  • De Lange Ravestraat maakt deel uit van de bebouwde kom overeenkomstig het aanvullende reglement betreffende de afbakening van de bebouwde kommen in gemeente Zemst van 5 november 2018.
  • De Lange Ravestraat maakt deel uit van de zone met een beperking voor verkeer zwaarder dan 3,5 ton, met uitzondering voor plaatselijk verkeer, overeenkomstig het aanvullend reglement betreffende de zonale gewichtsbeperking in gemeente Zemst van 23 april 2018.
Budgettaire impact
  • Geen
Besluit:

Artikel 1. Op de Lange Ravestraat geldt :

  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • D7

Art. 2. Op het kruispunt van de Lange Ravestraat met de Driesstraat geldt:

  • de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden.
  • De bestuurders op de Lange Ravestraat hebben voorrang.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B1

  • B15

Art. 3. De aanvullende verkeersreglementen of gedeelten ervan die in strijd zijn met het huidige reglement worden opgeheven. 

Art. 4. Dit aanvullende reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.