Terug
Gepubliceerd op 05/08/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 28/07/2025 - 15:00

Aanvullend verkeersreglement - gemeentegrensoverschrijdende maatregelen zone 3,5 ton in maas N21 - N26 - N267 - N227: goedkeuring

Aanwezig: Bart Coopman, burgemeester
Koen Vandermeiren, Joeri Van den Brande, Bart Nobels, Katia De Vreese, schepenen
Erik Moens, voorzitter BCSD/schepen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Verontschuldigd: Liesbeth Lacante, vierde schepen
Voorgeschiedenis
  • Het college van burgemeester en schepenen keurde op 15 januari 2018 het aanvullend verkeersreglement zonale gewichtsbeperking in Zemst goed.
  • De gemeenten Steenokkerzeel, Kampenhout, Herent en Kortenberg voerden op 1 november 2024 een intergemeentelijke tonnagebeperking in ten zuiden van de N21.
Feiten/context
  • De gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel, Boortmeerbeek en Zemst voeren een gezamenlijke aanpak in voor de zonale toegangsbeperking van voertuigen die bestemd zijn voor het vervoer van goederen en waarvan de maximaal toegelaten massa meer dan 3,5 ton bedraagt, met uitzondering van plaatselijk verkeer. Deze maatregel geldt binnen het gebied dat wordt omsloten door de gewestwegen N21, N26, N267 en N227.

  • In dit kader stelt elke betrokken gemeente een aanvullend reglement op met grensoverschrijdende bepalingen, dat van toepassing is op het eigen grondgebied. Voor de gemeente Zemst komt het betrokken gebied grotendeels overeen met de deelgemeente Elewijt.

  • De kosten verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens wordt gedragen door de wegbeheerder.

  • Deze actie kadert in het meerjarenplan 2020-2025 onder beleidsdoelstelling 8. Klant enthousiaste & daadkrachtige diensten - actieplan 8.3. Verstandig facilitair beheer - actie 8.3.2. Efficiënt beheren van de openbare ruimte.

Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
  • De Nieuwe Gemeentewet, de artikelen 119, 130 bis en 135 § 2.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemene reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
  • Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
  • Het verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021-2025.
  • Het algemeen zonaal politiereglement van de politiezone Kastze.
  • Het mobiliteitsplan van de gemeente Zemst, goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 september 2018.
  • Het delegatiebesluit van de gemeenteraad van 31 januari 2025 waarin de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
Motivering
  • De tonnagebeperking is noodzakelijk om de verkeersveiligheid van kwetsbare weggebruikers te verbeteren en de leefbaarheid in de betrokken woonkernen te verhogen.
  • De maatregel is gemeentegrensoverschrijdend en komt voort uit een overlegtraject en consensus tussen de gemeenten Zemst, Steenokkerzeel, Boortmeerbeek en Kampenhout, met de adviezen van de betrokken politiezones. 
  • De ervaring van een gelijkaardige aanpak in de maas ten zuiden van de N21 (Kampenhout, Zaventem, Steenokkerzeel, Herent, Kortenberg) toont aan dat een goed uitgewerkt en afgestemd tonnageverbod over de gemeentegrenzen heen haalbaar is, mits nauwe samenwerking tussen de betrokken lokale besturen, de politie en de hogere overheden.
  • Alle betrokken gemeenten kiezen voor verkeersbord C23 om een uniforme en duidelijke signalisatie te garanderen. Dit sluit aan bij het advies van departement Mobiliteit en Openbare Werken en bij de signalisatie die werd gebruikt bij het afbakenen van de tonnagebeperkingszone in de maas ten zuiden van de N21.
  • Het Agentschap Wegen en Verkeer adviseert om voorsignalisatie enkel te plaatsen bij zijstraten die momenteel frequent gebruikt worden door zwaar verkeer. Voor andere straten – zoals smallere straatjes waar nauwelijks of geen zwaar verkeer passeert – volstaat het plaatsen van een zonebord zonder bijkomende voorsignalisatie. Dit om een overdaad aan verkeersborden te vermijden. 
  • Op 23 juni 2025 adviseerde de verkeerscel om uiteindelijk in heel Zemst over te schakelen op zonale C23-borden ter vervanging van de huidige C21-signalisatie. Idealiter gebeurt deze omschakeling gelijktijdig met een eventuele herziening van de zonering in het kader van het nieuwe mobiliteitsplan. De verkeerscel stemt in met het voorstel om in Elewijt al over te schakelen op C23-signalisatie, zodat de intergemeentelijke zone aan de noordzijde van het gebied kan worden ingevoerd en afgestemd op de aanpak van de andere betrokken gemeenten.
  • Aangezien dit aanvullend reglement betrekking heeft op gewestwegen, moet het ter goedkeuring worden voorgelegd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Budgettaire impact
  • De uitgave voor het plaatsen van de nodige verkeerstekens wordt geraamd op € 800 en is opgenomen op jaarbudgetrekening 2025/8.3.2./0200-00/610310/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/0, gekoppeld aan actie Efficiënt beheren van de openbare ruimte.
Besluit:

Artikel 1. Het college heft alle bestaande aanvullende reglementen op in verband met toegangsbeperkingen voor verkeer van meer dan 3,5 ton in de maas N21 - N26 - N267 - N227 op het grondgebied van Zemst. 

Art. 2. In de zone begrensd door de gewestwegen N21, N26, N267 en N227 worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: de toegang is verboden voor motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen; de maatregel geldt alleen voor voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

De zone op grondgebied Zemst wordt begrensd door:

    • het kruispunt met de N227 (Tervuursesteenweg) en de
      • Driesstraat;
      • Ter Borchtstraat;
      • Diependaalstraat;
      • Vekestraat;
      • Dynastiestraat;
      • Victor Servranckxstraat.
    • het kruispunt met de N267 (Trianondreef) en de:
      • Kampenhoutsebaan;
      • Burggraaf G. Terlindenlaan.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C23 met zonale geldigheid;
  • GVIIa met opschrift '+3,5t - uitgezonderd plaatselijk verkeer'.
Art. 3. Op de N227 is het verboden af te slaan naar de
  • Driesstraat in richting naar Lange Ravestraat;
  • Vekestraat.
Op de N267 is het verboden af te slaan naar de
  • Kampenhoutsebaan;
  • Burggraaf G. Terlindenlaan.
De maatregel geldt alleen voor voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer. 
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • C31a;
  • C31b;
  • afbeelding vrachtwagen zoals op C23 en GVIIa (3,5t - uitgezonderd plaatselijk verkeer).
Art. 4. Buurgemeenten Boortmeerbeek, Steenokkerzeel en Kampenhout voeren parallel dezelfde tonnagebeperking in, waardoor langs de gemeentegrenzen met die gemeenten geen bijkomende signalisatie nodig is. 
Art. 5. Dit aanvullende reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.