Terug
Gepubliceerd op 05/08/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 28/07/2025 - 15:00

Aanvullend verkeersreglement - Kampenhoutsebaan: goedkeuring

Aanwezig: Bart Coopman, burgemeester
Koen Vandermeiren, Joeri Van den Brande, Bart Nobels, Katia De Vreese, schepenen
Erik Moens, voorzitter BCSD/schepen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Verontschuldigd: Liesbeth Lacante, vierde schepen
Voorgeschiedenis
  • De gemeenteraad keurde het gemeentelijk mobiliteitsplan goed op 13 september 2018.
Feiten/context
  • Naar aanleiding van de aangepaste voorrangsregeling in de Kampenhoutsebaan wordt een gewijzigd aanvullend verkeersreglement voor die straat opgemaakt.
  • Deze actie kadert in het meerjarenplan 2020-2025 onder beleidsdoelstelling 8. Klant enthousiaste & daadkrachtige diensten - actieplan  8.3. Verstandig facilitair beheer - actie 8.3.2.  Efficiënt beheren van de openbare ruimte.
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
  • De Nieuwe Gemeentewet, de artikelen 119, 130 bis en 135 § 2.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemene reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
  • Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
  • Het verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021-2025.
  • Het algemeen zonaal politiereglement van de politiezone Kastze.
  • Het mobiliteitsplan van de gemeente Zemst, goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 september 2018.
  • Het delegatiebesluit van de gemeenteraad van 31 januari 2025 waarin de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
Motivering
  • Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken beveelt aan om aanvullende reglementen op te maken per straat of per gebiedsdekkende maatregel. Dit stelt de gemeente en de weggebruiker in staat een duidelijk overzicht te behouden van de geldende politieverordeningen.

  • De aangepaste voorrangsregel volgt na overleg met de buurt en op basis van een gunstig advies van de verkeerscel.

  • Maatregelen rond snelheidsregimes, de bebouwde kom en zonale tonnageverboden zijn opgenomen in zonale en algemene aanvullende reglementen. Deze aanvullende reglementen op het wegverkeer blijven van kracht.

  • Aangezien dit aanvullend reglement betrekking heeft op gemeentewegen, wordt het ter kennisgeving voorgelegd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Budgettaire impact
  • Geen.
Besluit:

Artikel 1. De aanvullende verkeersreglementen of gedeelten ervan die in strijd zijn met het huidige reglement worden opgeheven. 

Art. 2. Op de Kampenhoutsebaan vanaf het kruispunt met de Lange Ravestraat tot de gemeentegrens met Kampenhout geldt voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen.

  • Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
    • verkeersbord D10.

Art. 3. Op de Kampenhoutsebaan aan de wegversmalling ter hoogte van huisnummer 129 geldt de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die richting Trianondreef rijden. In de tegenovergestelde richting geldt de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die richting Kampenhout rijden.

  • Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
    • verkeersbord B19;
    • verkeersbord B21.

Art. 4. Dit aanvullende reglement wordt ter kennisgeving voorgelegd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.