Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 19/12/2024 - 20:00

Huishoudelijk reglement gemeenteraad: goedkeuring aanpassing

Aanwezig: Serge Verhaeghe, voorzitter
Veerle Geerinckx, burgemeester
Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, schepenen
Kathleen Goovaerts, voorzitter BCSD/schepen
Luk Van Biesen, Bart Coopman, Alex Heyvaert, Koen Vandermeiren, Katia De Vreese, Kristel Van Praet, Tom Dehaene, Ilse Van de Velde, Werner Keersmaekers, Carla Vandervorst, Peggy Muyldermans, Anneleen Kempeneers, Diana Behets, Rozita Vervoort, Marie Louise Goovaerts, Billy Debacker, Marc De Fraeye, raadsleden
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart Nobels, Erik Moens, raadsleden
Voorgeschiedenis
  • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd voor de laatste maal gewijzigd op 21 december 2023. Het vragenkwartiertje voor de inwoners werd er toen in opgenomen.
Feiten/context
  • Om de veiligheid bij de informatiedeling te optimaliseren wordt voorgesteld om naast het gebruik van de module eNotulen van de webtoepassing Echo nu ook documenten te gaan delen via een SharePoint platform:
    • de oproeping met agenda zal vanaf de start van de volgende bestuursperiode opgeladen worden in de module eNotulen van de webtoepassing Echo (Cipal-Schaubroeck). De dossiers die betrekking hebben op de agenda worden ter beschikking gesteld op hetzelfde platform;
    • elk ontwerp van meerjarenplan, aanpassingen van het meerjarenplan en jaarrekening, worden op zijn minst veertien dagen vóór de vergadering waarop het ontwerp besproken wordt aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd via het SharePoint platform. Deze stukken worden op het moment van het opladen van de andere agendapunten ook via de webtoepassing Echo ter beschikking gesteld;
    • de stukken die op basis van het inzagerecht worden opgevraagd zullen ter beschikking gesteld worden via het SharePoint platform. De stukken worden via deze weg gedurende twee weken ter beschikking gesteld van alle raadsleden, ongeacht wie de vraag tot inzage heeft gesteld.
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 38.
Motivering
  • De raad is bevoegd om zijn huishoudelijk reglement vast te stellen en aan te passen.
  • Een moderne overheidsorganisatie sleutelt continu aan haar processen om integer, efficiënt, effectief en degelijk te functioneren: SharePoint biedt een veilige beheeromgeving om documenten op een niet bewerkbare manier tijdelijk ter beschikking te stellen.
Budgettaire impact
  • Geen.

 

 

Publieke stemming
Aanwezig: Serge Verhaeghe, Veerle Geerinckx, Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, Kathleen Goovaerts, Luk Van Biesen, Bart Coopman, Alex Heyvaert, Koen Vandermeiren, Katia De Vreese, Kristel Van Praet, Tom Dehaene, Ilse Van de Velde, Werner Keersmaekers, Carla Vandervorst, Peggy Muyldermans, Anneleen Kempeneers, Diana Behets, Rozita Vervoort, Marie Louise Goovaerts, Billy Debacker, Marc De Fraeye, Jocelyn Bruggeman
Voorstanders: Serge Verhaeghe, Veerle Geerinckx, Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, Kathleen Goovaerts, Luk Van Biesen, Bart Coopman, Alex Heyvaert, Koen Vandermeiren, Katia De Vreese, Kristel Van Praet, Tom Dehaene, Ilse Van de Velde, Werner Keersmaekers, Carla Vandervorst, Peggy Muyldermans, Anneleen Kempeneers, Diana Behets, Rozita Vervoort, Marie Louise Goovaerts, Billy Debacker, Marc De Fraeye
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit:

Artikel 1. De raad keurt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed.

Art. 2. Dit reglement vervangt integraal het vorige reglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 december 2023.

Art. 3. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.

Art. 4. Elk gemeenteraadslid ontvangt een exemplaar van het aangepaste reglement.