Terug
Gepubliceerd op 04/10/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 26/09/2022 - 18:00

Aanvullend verkeersreglement Schom - Konijnenstraat

Aanwezig: Veerle Geerinckx, voorzitter-burgemeester
Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, schepenen
Kathleen Goovaerts, voorzitter BCSD/schepen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Feiten/context
  • Voor de veiligheid en het comfort van de zachte weggebruikers op Schom - Konijnenstraat, worden deze aansluitende wegen het beste voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters.
  • Voor deze reglementering wordt een aanvullend verkeersreglement opgemaakt.
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
  • De Nieuwe Gemeentewet, de artikelen 119, 130 bis en 135 § 2.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemene reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
  • De omzendbrief van 14 november 1977 van de minister van Verkeerswezen en de minister van Openbare Werken betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.
  • Wet van 29 januari 2014 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg ter invoering van een snelheidsbeperking voor de wegen aangewezen door de borden F99a, F99b en F99c, BS 21 maart 2014.
  • Het Algemeen Zonaal Politiereglement van de politiezone Kastze.
Motivering
  • Gemotoriseerde weggebruikers mogen gebruik maken van wegen, zolang de breedte van de bedding dit toelaat. Via het aannemen van een aanvullend verkeersreglement en het plaatsen van bebording op het terrein, kunnen de lokale besturen deze algemene regeling aanpassen en bepaalde categorieën weggebruikers verbieden. In dat geval kan de politie duidelijk optreden tegen bepaalde inbreuken. 
  • Het voordeel van de F99c verkeersreglementering is dat deze verkeersborden duidelijker aangeven welk verkeer er toegelaten is én er meteen ook een snelheidslimiet van 30 km/u van toepassing is. Bestemmingsverkeer is er toegelaten.
  • Het aanvullende reglement betreft enkel gemeentewegen.
  • Omdat Schom en Konijnenstraat aaneensluitende straten zijn, worden deze opgenomen in aanvullend reglement.
  • Schom en Konijnenstraat maken deel uit van gebiedsdekkende maatregelen die beschreven worden in volgende aanvullende reglementen:
    • zonale gewichtsbeperking zoals beslist door het college van burgemeester en schepenen op 23 april 2018.
Budgettaire impact
  • De kostprijs van de nodige verkeerstekens.
Besluit:

Artikel 1. Het college beslist een aanvullend verkeersreglement op te maken voor Schom en Konijnenstraat.

Art. 2. De aanvullende verkeersreglementen of gedeelten ervan die in strijd zijn met het huidige reglement worden opgeheven.

Art. 3. In Schom en Konijnenstraat geldt in beide richtingen:

  • Deze wegen zijn voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters.
  • Buiten deze categorieën van weggebruikers waarvan het symbool is weergegeven op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn, mogen deze wegen slechts gevolgd worden door volgende categorieën van weggebruikers :

a) voertuigen van en naar de aanliggende percelen;

b) niet-gemotoriseerde drie- en vierwielers;

c) gespannen op voorwaarde dat het symbool van een landbouwvoertuig is afgebeeld op de verkeersborden;

d) voertuigen voor onderhoud, afvalomhaling, toezicht, hulpverlening en prioritaire voertuigen.

  • Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid; ook het einde van de weg voorbehouden voor landbouwvoertuigen en voetgangers wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F99c;
  • verkeersborden F101c.

Art. 4. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.