Terug
Gepubliceerd op 24/01/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 16/01/2023 - 14:00

Aanvullend verkeersreglement Brusselsesteenweg Eppegem: bijzonder overrijdbare bedding

Aanwezig: Veerle Geerinckx, voorzitter-burgemeester
Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Joeri Van den Brande, schepenen
Kathleen Goovaerts, voorzitter BCSD/schepen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Verontschuldigd: Greta Lauwers, Tim Borteel, schepenen
Voorgeschiedenis
  • De gemeenteraad keurde op 13 september 2018 het gemeentelijk mobiliteitsplan goed.
Feiten/context
  • Agentschap Wegen en Verkeer richt op vraag van De Lijn een bijzonder overrijdbare bedding voor bussen en taxi's in op de Brusselsesteenweg, in het deel tussen de kruispunten met Elewijtsesteenweg en Hoge Buizen in Eppegem. Aan de gemeente Zemst wordt gevraagd hiervoor een aanvullend verkeersreglement op te maken.
  • Dit kadert in het meerjarenplan 2020-2025 onder doelstelling 5. Kwalitatieve en authentieke leefomgeving - actieplan 5.5. Veilig in het verkeer - actie 5.5.4.  Onderhandelen van een bovenlokaal wegennetwerk.
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
  • De Nieuwe Gemeentewet, de artikelen 119, 130 bis en 135 § 2.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemene reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
  • De omzendbrief van 14 november 1977 van de minister van Verkeerswezen en de minister van Openbare Werken betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.
  • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009.
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
  • De gemeenteraadsbeslissing van 24 januari 2019 om de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen op te dragen aan het college van burgemeester en schepenen.
  • Het Algemeen Zonaal Politiereglement van de politiezone Kastze.
Motivering
  • Met het oog op een goede doorstroming voor het openbaar vervoer, richt Wegen en Verkeer waar mogelijk bijzonder overrijdbare beddingen in op gewestwegen.
  • Gunstig advies van De Lijn.
  • Omdat dit aanvullende reglement gewestwegen betreft, moet dit ter goedkeuring voorgelegd worden aan het Huis voor de Verkeersveiligheid.
Budgettaire impact
  • De wegmarkeringen en verkeersborden worden door Agentschap Wegen en Verkeer geplaatst en gefinancierd. 
Besluit:

Artikel 1. Het college beslist dat in de Brusselsesteenweg Eppegem volgende bepalingen van toepassing zijn:

Op de Brusselsesteenweg richting Vilvoorde: van kilometerpunt 10.650 tot 10.200 en op de Brusselsesteenweg N1 richting Mechelen: van kilometerpunt 10.650 tot 10.950 geldt:

  • er wordt een bedding voorbehouden voor voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer en taxi's;
  • de bijzondere overrijdbare bedding wordt aangeduid.

 Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • WM72.6 met de markering van de woorden 'BUS' en 'TAXI';
  • F18 met de markering van de woorden 'BUS' en 'TAXI'. 

Art. 2. Dit aanvullende reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.