Aanvullend verkeersreglement N1: uitbreiding zone 50
Aanwezig: Veerle Geerinckx, voorzitter-burgemeester Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, schepenen Kathleen Goovaerts, voorzitter BCSD/schepen Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Feiten/context
Met als doel de verkeersveiligheid te verhogen aan de oversteekplaats over de Brusselsesteenweg ter hoogte van het treinstation Eppegem, stellen Wegen en Verkeer en politie Kastze voor om de zone 50 uit te breiden.
De actie 7.3.4. Uitrollen circulatieplannen - het actieplan 7.3. Slimme en gedeelde mobiliteit - doelstelling 7. Zemst bekeken vanuit het open ruimte perspectief.
Juridische grond
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, gewijzigd bij het decreet van 9 juli 2010.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen over de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 januari 2013 houdende delegatie bevoegdheid vaststellen aanvullende reglementen op het verkeer.
Het Algemeen Zonaal Politiereglement van de politiezone Kastze.
Motivering
Het aanvullende reglement betreft een gewestweg.
Op het structureel overleg met Wegen en Verkeer en politie Kastze op 8 februari 2022 uit Zemst de bezorgdheid om de verkeersveiligheid aan de voetgangersoversteekplaats over de Brusselsesteenweg ter hoogte van de toegang naar het NMBS-station Eppegem. Omdat die vlak bij het begin van de bebouwde kom ligt en dus ook eigenlijk op de overgang van 70 km/u naar 50 km/u, is het voorstel van Zemst, Wegen en Verkeer en politie om deze oversteekplaats uit te rusten met een aandachtsportiek en om de toegelaten snelheid een tiental meter vóór het bord bebouwde kom naar 50 km/u te verlagen.
Budgettaire impact
Geen.
Besluit:
Artikel 1. Het college keurt het aanvullend verkeersreglement voor Brusselsesteenweg zone 50 goed.