Terug
Gepubliceerd op 10/03/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 24/02/2025 - 13:00

Tijdelijke politieverordening tijdelijke uitbreiding terras café Rubenshof van zaterdag 15 maart tot vrijdag 31 oktober 2025

Aanwezig: Bart Coopman, burgemeester
Koen Vandermeiren, Joeri Van den Brande, Bart Nobels, Liesbeth Lacante, Katia De Vreese, schepenen
Erik Moens, voorzitter BCSD/schepen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Voorgeschiedenis
  • Horeca-uitbaters krijgen de kans om een aanvraag in te dienen voor de inname van openbaar domein voor de plaatsing of tijdelijke uitbreiding van een terras. Voor terrassen is geen omgevingsvergunning nodig.
  • Via een burgemeestersbesluit d.d. 16-08-2021 kreeg café Rubenshof een uitbreiding van het horecaterras tot 30 september 2021.
  • Via CBS beslissing d.d. 23-01-2023 kreeg café Rubenshof een uitbreiding van het horecaterras van 1 maart tot 31 oktober 2023.
  • Via CBS beslissing d.d. 11-03-2024 kreeg café Rubenshof een uitbreiding van het horecaterras van 1 april tot 31 oktober 2024.
Feiten/context
  • Van zaterdag 15 maart tot vrijdag 31 oktober 2025 wenst de uitbater van café Rubenshof een tijdelijke uitbreiding van het terras café Rubenshof. Om organisatorische en veiligheidsredenen vraagt de organisator de nodige verkeersmaatregelen te treffen.
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 56 § 2.
  • De Nieuwe Gemeentewet, de artikelen 119, 130 bis en 135 § 2.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
  • De omzendbrief van 14 november 1977 van de minister van Verkeerswezen en de minister van Openbare Werken betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.
  • Het algemeen zonaal politiereglement KASTZE.
Motivering
  • Het is noodzakelijk maatregelen te treffen om de verkeersveiligheid te waarborgen tijdens deze activiteit.
  • In deze noodzakelijke maatregelen is ook het inzetten van een stilstaan- en parkeerverbod inbegrepen.
  • Door de uitbreiding van het terras kan de uitbater meer plaats bieden aan zijn cliënteel.
Budgettaire impact
  • Geen.
Besluit:

Artikel 1. Het college treft, ter gelegenheid van de tijdelijke uitbreiding van het terras café Rubenshof van zaterdag 15 maart tot vrijdag 31 oktober 2025, volgende politiemaatregelen met betrekking tot de verkeersveiligheid. 

  • De verkeersmaatregelen zijn opgenomen in het signalisatieplan in EagleBe met ID2457457 en worden conform uitgevoerd.
  • Stilstaan- en parkeerverbod
    • Er geldt een stilstaan- en parkeerverbod ter hoogte van de paaltjes met ketting op het kerkplein en aan de overzijde van Café Rubenshof. 
    • Het kerkplein blijft steeds toegankelijk voor het op- en afrijden voor kerkaangelegenheden. 
    • Het voetpad wordt niet ingenomen en is voorzien als veiligheidsbuffer.
    • Hiervoor moeten paaltjes met ketting op het kerkplein weggenomen worden door het gemeentelijke team Openbare Ruimte en moeten de nodige nadars geplaatst worden.
    • De nadars zullen na levering beheerd en bewaakt/geplaatst worden door de horeca-uitbater conform de gemaakte afspraken en de toegestane domeininname.
  • Andere maatregelen
    • Alle verkeersborden moeten van groot formaat zijn zodat deze duidelijk zichtbaar zijn, geen kleine verkeersborden.
    • De organisator is verantwoordelijk voor het plaatsen en verwijderen van alle tijdelijke signalisatie en het tijdelijk afdekken van de bestaande verkeersborden. 
    • De organisator brengt de buurtbewoners minstens twee weken vooraf schriftelijk op de hoogte van de tijdelijke terras uitbreiding en de tijdelijke verkeersmaatregelen.
  • Bijkomende voorwaarden
    • Bij het plaatsen van de verkeersborden E1 of E3 (stilstaan en/of parkeren verboden) minimum 24 uur op voorhand, moeten de nummerplaten van de geparkeerde voertuigen samen met het overeenkomstige huisnummer en een schets van de plaatsing van de borden overgemaakt worden aan de Verkeersdienst van PZ Kastze (per mail: pz.kastze.verkeer@police.belgium.eu). Op het einde van deze ingestelde reglementering moet de bestaande parkeerregeling herhaald worden. Dit is de verantwoordelijkheid van de organisator.
    • De verkeersborden E3 en E1 moeten geplaatst worden conform de voorschriften omschreven in het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 artikel 11 betreffende het reglement van de wegbeheerder:
      • begin van de zone = bord E3 of E1 met onderbord Xa (zwarte pijl naar boven);
      • einde van de zone = bord E3 of E1 met onderbord Xb (zwarte pijl naar beneden);
      • bij een zone stilstaan- en parkeerverbod groter dan 300 m, moet een herhalingsbord E3 of E1 met het nodige onderbord geplaatst worden.
    • De burgemeester of zijn gemachtigde kan het signalisatieplan steeds laten wijzigen of aanpassen. Indien de aangebrachte signalisatie ontoereikend is of niet conform is met het goedgekeurde signalisatieplan en/of de afgeleverde verordening, kan de burgemeester of zijn gemachtigde aanpassingen aan de signalisatie opleggen en dit met het oog op de veiligheid van doorgang en vlotheid van het verkeer.
    • Indien vereist kan de burgemeester of zijn gemachtigde onmiddellijk en ambtshalve de nodige signalisatie doen aanbrengen op kosten van de organisator van het evenement.

Art. 2. Deze politieverordening is van kracht van zaterdag 15 maart tot vrijdag 31 oktober 2025.

Art. 3. De inbreuken op deze politieverordening kunnen bestraft worden met politiestraffen voor zover een wet, een decreet, een algemene, gewestelijke, provinciale of gemeentelijke verordening op dit vlak geen andere straffen bepalen.

Art. 4. Deze tijdelijke politieverordening wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website.