Terug
Gepubliceerd op 07/10/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 29/09/2025 - 15:00

Tijdelijke politieverordening - Rubensfeest op zaterdag 11 en zondag 12 oktober 2025: goedkeuring

Aanwezig: Bart Coopman, burgemeester
Koen Vandermeiren, Joeri Van den Brande, Bart Nobels, Liesbeth Lacante, Katia De Vreese, schepenen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Verontschuldigd: Erik Moens, voorzitter BCSD/schepen
Voorgeschiedenis
  • De vereniging Rubenspalet organiseert voor de eerste keer een Rubensfeest.
Feiten/context
  • Op zaterdag 11 en zondag 12 oktober 2025 organiseert de vereniging Rubenspalet het Rubensfeest. 
  • Om organisatorische en veiligheidsredenen vraagt de organisator de nodige verkeersmaatregelen te treffen.
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56 § 2.
  • De Nieuwe Gemeentewet, de artikelen 119, 130 bis en 135 § 2.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
  • Het algemeen zonaal politiereglement KASTZE.
Motivering
  • Een tijdelijke inname van het openbaar domein is aanvaardbaar, mits er voldoende maatregelen getroffen worden om de verkeersveiligheid te waarborgen.
  • In deze noodzakelijke maatregelen is ook het inzetten van een stilstaan- en parkeerverbod inbegrepen.
Budgettaire impact
  • Geen.
Besluit:

Artikel 1. Het college treft, ter gelegenheid van het evenement Rubensfeest op zaterdag 11 en zondag 12 oktober 2025, volgende politiemaatregelen met betrekking tot de verkeersveiligheid. 

  • Stilstaan- en parkeerverbod langs beide zijden van de rijbaan van zaterdag 11 oktober 2025 om 14 uur tot zondag 12 oktober 2025 om 20 uur:
    • Voor de volledige duur van het evenement geldt er een stilstaan- en parkeerverbod langs beide zijden van de rijbaan in de Steendreef vanaf het kruispunt met de Elewijtsesteenweg tot de hoek van het kruispunt Steendreef 77.
    • MET UITZONDERING - Inzet Onthaalbus nieuwe inwoners op zondag 12 oktober 2025:
      • Het op- en afstapmoment van de onthaalbus wordt voorzien aan de rechterzijde van de rijbaan ter hoogte van huisnummer 77. 
      • De gemeente Zemst staat in voor de organisatie van de onthaalbus nieuwe inwoners.
  • EXTRA Maatregel: Stilstaan- en parkeerverbod langs beide zijden van de rijbaan van zaterdag 11 oktober 2025 om 14 uur tot zondag 12 oktober 2025 om 20 uur

    • Om te vermijden dat voertuigen zich parkeren tussen de bomenrij, voorziet men een stilstaan- en parkeerverbod langs beide zijden van de rijbaan vanaf de hoek van het kruispunt Steendreef 77 (Rubenskasteel) tot het kruispunt Roosbroekstraat.
    • MET UITZONDERING van:
      • Mindervalidenparkeergelegenheid te voorzien aan de rechterzijde van de rijbaan - startend na de bochtomgeving Huisnummer 77. 
      • Mindervaliden parkeren zich op de rijbaan. De zachte berm wordt niet ingenomen.
  • Parkeergelegenheid bezoekers – Aanpalende weide:
    • De organisatie voorziet in aanwijzingsborden 'P - RUBENSFEEST' ter hoogte van kruispunt Steendreef/Populierendreef, hoek Steendreef 77 en het kruispunt Steendreef/Elewijtsesteenweg.
    • De organisatie voorziet in een steward om bezoekers te begeleiden op de aanpalende weide.
  • Andere maatregelen
    • Alle verkeersborden moeten van groot formaat zijn zodat deze duidelijk zichtbaar zijn, geen kleine verkeersborden.
    • De organisator is verantwoordelijk voor het plaatsen en verwijderen van alle tijdelijke signalisatie en het tijdelijk afdekken van de bestaande verkeersborden. 
    • De organisator brengt de buurtbewoners minstens twee weken vooraf schriftelijk op de hoogte van het evenement en de tijdelijke verkeersmaatregelen.
  • Bijkomende voorwaarden
    • Bij het plaatsen van de verkeersborden E1 of E3 (stilstaan en/of parkeren verboden) minimum 24 uur op voorhand, moeten de nummerplaten van de geparkeerde voertuigen samen met het overeenkomstige huisnummer en een schets van de plaatsing van de borden overgemaakt worden aan de Verkeersdienst van PZ Kastze (per mail: pz.kastze.verkeer@police.belgium.eu). Op het einde van deze ingestelde reglementering moet de bestaande parkeerregeling herhaald worden. Dit is de verantwoordelijkheid van de organisator. 
    • De verkeersborden E3 en E1 moeten geplaatst worden conform de voorschriften omschreven in het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 artikel 11 betreffende het reglement van de wegbeheerder:
      • begin van de zone = bord E3 of E1 met onderbord Xa (zwarte pijl naar boven);
      • einde van de zone = bord E3 of E1 met onderbord Xb (zwarte pijl naar beneden);
      • bij een zone stilstaan- en parkeerverbod groter dan 300 m, moet een herhalingsbord E3 of E1 met het nodige onderbord geplaatst worden.
    • De burgemeester of zijn gemachtigde kan het signalisatieplan steeds laten wijzigen of aanpassen. Indien de aangebrachte signalisatie ontoereikend is of niet conform is met het goedgekeurde signalisatieplan en/of de afgeleverde verordening, kan de burgemeester of zijn gemachtigde aanpassingen aan de signalisatie opleggen en dit met het oog op de veiligheid van doorgang en vlotheid van het verkeer.
    • Indien vereist kan de burgemeester of zijn gemachtigde onmiddellijk en ambtshalve de nodige signalisatie doen aanbrengen op kosten van de organisator van het evenement.

Art. 2. Deze politieverordening is van kracht van zaterdag 11 oktober om 14 uur tot zondag 12 oktober 2025 om 20 uur.

Art. 3. De inbreuken op deze politieverordening kunnen bestraft worden met politiestraffen voor zover een wet, een decreet, een algemene, gewestelijke, provinciale of gemeentelijke verordening op dit vlak geen andere straffen bepalen.

Art. 4. Deze tijdelijke politieverordening wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website.