Terug
Gepubliceerd op 29/11/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 21/11/2022 - 14:00

Aanvullend verkeersreglement Rekelstraat: eenrichtingsverkeer

Aanwezig: Greta Lauwers, voorzitter-burgemeester wnd.
Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, schepenen
Kathleen Goovaerts, voorzitter BCSD/schepen
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Verontschuldigd: Veerle Geerinckx, voorzitter-burgemeester
Voorgeschiedenis
  • Het college besliste op 19 juli 2010 om de bocht in de Rekelstraat ter hoogte van het kruispunt met Kortestraat te verdelen in twee rijstroken door het aanbrengen van een doorlopende streep vanaf woning met huisnummer 7 (kant Kortestraat) tot woning met huisnummer 22 (Rekelstraat). Deze doorlopende streep wordt onderbroken ter hoogte van de inritten en op het kruispunt. De maatregel had tot doel om de zichtbaarheid te verhogen op fietsen en gemotoriseerde voertuigen komende uit de Kortestraat die de Rekelstraat willen indraaien. 

  • Het verkeersleefbaarheidsplan werd op 18 februari 2021 voorgesteld aan de gemeenteraadscommissie. Voor de Rekelstraat doet het verkeersleefbaarheidsplan de aanbeveling om de Rekelstraat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de Brusselsesteenweg, voor een betere leefkwaliteit van die buurt en voor een verhoogde verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers.

Feiten/context
  • De Rekelstraat is een smalle woonstraat. Het ligt op een veel gebruikt fiets- en wandeltraject tussen natuurgebied Dorent-Nelebroek en het centrum van Eppegem.  
  • Er wordt vastgesteld dat er veel doorgaand gemotoriseerd verkeer passeert. Dit is niet alleen hinderlijk voor wie er woont, maar ook voor het fiets- en voetgangersverkeer op deze route. In het bijzonder op het kruispunt van de Rekelstraat met de Kortestraat, kan dit tot conflictsituaties leiden tussen de verschillende verkeersdeelnemers.
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
  • De Nieuwe Gemeentewet, de artikelen 119, 130 bis en 135 § 2.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemene reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
  • Het Algemeen Zonaal Politiereglement van de politiezone Kastze.
Motivering
  • Door eenrichtingsverkeer in te stellen in de Rekelstraat, in het deel tussen de Brusselsesteenweg en de Kortestraat, in de richting naar de Kortestraat, is de route niet meer bruikbaar voor doorgaand verkeer vanuit de Grimbergsesteenweg dat er de verkeerslichten wil ontlopen.
  • De Verkeerscel verleende een gunstig advies voor het invoeren van deze maatregel.
  • Het aanvullende reglement betreft enkel gemeentewegen.
Budgettaire impact
  • De kostprijs van de nodige verkeerstekens.
Besluit:

Artikel 1. Het college beslist een aanvullend verkeersreglement op te maken voor eenrichtingsverkeer in de  Rekelstraat.

Art. 2. In de Rekelstraat vanaf het kruispunt met de Brusselsesteenweg tot het kruispunt met de Kortestraat in de richting naar de Kortestraat geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder;
  • de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

 In de tegenovergestelde richting geldt:

  • toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;
  • fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A mogen in de twee richtingen rijden.

Art. 3. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.