Terug
Gepubliceerd op 28/11/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 21/11/2024 - 20:00

Belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken: goedkeuring wijziging

Aanwezig: Serge Verhaeghe, voorzitter
Veerle Geerinckx, burgemeester
Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, schepenen
Kathleen Goovaerts, voorzitter BCSD/schepen
Luk Van Biesen, Bart Coopman, Alex Heyvaert, Bart Nobels, Koen Vandermeiren, Katia De Vreese, Kristel Van Praet, Tom Dehaene, Ilse Van de Velde, Carla Vandervorst, Peggy Muyldermans, Anneleen Kempeneers, Diana Behets, Rozita Vervoort, Marie Louise Goovaerts, Billy Debacker, Marc De Fraeye, raadsleden
Jocelyn Bruggeman, algemeen directeur
Verontschuldigd: Werner Keersmaekers, Erik Moens, raadsleden
Voorgeschiedenis
  • De gemeenteraad keurde op 21 december 2023 het reglement houdende vaststelling van de gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken goed.
Feiten/context
  • De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken vaardigde op 9 oktober 2024 een omzendbrief uit over de geïndexeerde tarieven van de vergoedingen ten laste van de gemeente voor de uitreiking van identiteitskaarten, kidskaarten en bepaalde verblijfsdocumenten voor vreemdelingen.
  • Naast de productiekost betaalt de burger ook een gemeentebelasting op het afleveren van deze kaarten. Het bestuur stelt vast dat de werkingskosten voor de gemeente het afgelopen jaar sterk zijn gestegen en stelt daarom voor om de tarieven aan te passen aan de gestegen kosten, dit met ingang van 1 januari 2025. 
Juridische grond
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40 en 41 tweede lid, 14°.
  • De Grondwet, artikel 170 §4.
  • De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, artikel 6, § 8.
  • Het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van de derde landen.
Motivering
  • De federale kostprijs voor het afleveren van administratieve stukken (eID, Kids-ID, VeID) is sterk verhoogd. De budgettaire ruimte om die kostprijsverhoging op te vangen binnen de bestaande tarieven is anderzijds geslonken. Bovendien zijn ook de gemeentelijke werkingskosten voor het afleveren van deze producten gestegen.
    Met het oog op een gezond budgettair beleid is het aangewezen om de gemeentebelasting op het afleveren van een aantal administratieve producten te herzien met ingang van 1 januari 2025.
Budgettaire impact
  • De inkomsten van deze gemeentebelasting worden gekoppeld aan jaarbudgetrekening 2025/GBB/0020-00/731500/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN en volgende jaren.
Publieke stemming
Aanwezig: Serge Verhaeghe, Veerle Geerinckx, Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, Kathleen Goovaerts, Luk Van Biesen, Bart Coopman, Alex Heyvaert, Bart Nobels, Koen Vandermeiren, Katia De Vreese, Kristel Van Praet, Tom Dehaene, Ilse Van de Velde, Carla Vandervorst, Peggy Muyldermans, Anneleen Kempeneers, Diana Behets, Rozita Vervoort, Marie Louise Goovaerts, Billy Debacker, Marc De Fraeye, Jocelyn Bruggeman
Voorstanders: Serge Verhaeghe, Veerle Geerinckx, Greta Lauwers, Dirk Van Roey, Dominique Van Haesendonck, Tim Borteel, Joeri Van den Brande, Kathleen Goovaerts, Luk Van Biesen, Bart Coopman, Alex Heyvaert, Bart Nobels, Koen Vandermeiren, Katia De Vreese, Kristel Van Praet, Tom Dehaene, Ilse Van de Velde, Carla Vandervorst, Peggy Muyldermans, Anneleen Kempeneers, Diana Behets, Rozita Vervoort, Marie Louise Goovaerts, Billy Debacker, Marc De Fraeye
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit:

Artikel 1. De raad keurt het reglement houdende vaststelling van een belasting op administratieve stukken goed.

Art. 2. Het reglement houdende de gemeentebelasting op het afleveren van administratieve stukken, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 december 2023, wordt opgeheven op 1 januari 2025.

Art. 3. Het reglement treedt in werking op 1 januari 2025 en eindigt op 31 december 2025.